Renault Emblème: a laboratory on wheels for low-carbon mobility www.telematicswire.net April 21, 2025, 8:07 a.m.
Renault Emblème explores intelligent, credible and viable combinations, particularly in terms of resources, materials, production, use and end-of-life recovery. In this way, it achieves a 70% reduction in the carbon footprint for the production of all parts. At the same time, 50% of the materials used to build the car are recycled and virtually all the materials used are recyclable at the end of their service life. Engineers and designers worked together to find the best solutions in terms of aerodynamics and energy efficiency. The result is stunning: an elegant shooting brake, 4.80 metres long, with equal emphasis on styling, interior technology and its carbon footprint.
Automobile : une expérience client repensée dans ses moindres détails www.capgemini.com April 19, 2025, 3:52 p.m.
L’objectif est de capter, intéresser et fidéliser en offrant une expérience simple et accessible, à l’intérieur comme à l’extérieur de l’habitacle, et ce malgré des technologies de plus en plus sophistiquées.
Innovation or Not – Kawasaki Corleo bradenkelley.com April 19, 2025, 3:44 p.m.
Alright, let’s dive deep into the fascinating case of the Kawasaki Corleo, a hydrogen-powered four-legged robot, and dissect it through the lens of human-centered change and innovation. As our founder Braden Kelley would tell you, it’s not simply a matter of “yes” or “no.” Innovation is a complex beast, and we must approach it with nuance.
Volvo re-hires former CEO, predicts ‘challenges ahead’ www.carexpert.com.au March 31, 2025, 9:12 a.m.
Samuelsson returns at a critical juncture for the automotive industry and Volvo specifically, facing fast-moving technological shifts, growing geopolitical complexity, and intensifying global competition from (other) Chinese brands. The decision of the Volvo board to go back to a known quantity indicates it believes Samuelsson’s deep industrial experience, strategic clarity, and proven leadership are essential for navigating these challenging circumstances.
Can JLR Pivotal Car Subscription Service Succeed Where Others Failed? www.forbes.com Feb. 27, 2025, 11:13 a.m.
Subscriptions particularly came into focus as part of the transition to electric cars. If you aren’t sure whether the new drivetrain is right for you, being able to sample with fewer commitments seems sensible. However, this dream didn’t turn into a reality. Volvo killed its “Care by Volvo” subscription service in 2024, and British poster child of the new flexible revolution in electric car ownership Onto went into administration in 2023.
Une Renault électrique capable de se recharger en 10 minutes aurait pu exister, mais… rouleur-electrique.fr Feb. 27, 2025, 11:11 a.m.
L’industrie automobile française vit actuellement une période charnière. Le constructeur Renault, figure emblématique de notre paysage automobile, se retrouve face à des choix stratégiques cruciaux pour l’avenir de ses voitures électriques. La récente annonce d’un partenariat avec le géant chinois Geely pour la distribution de véhicules au Brésil cache une histoire bien plus complexe.
Pour la voiture totalement autonome, les chercheurs demandent… un petit délai ;-) dataanalyticspost.com Feb. 20, 2025, 11:42 a.m.
C’est un phénomène classique dans la sphère IA : la « hype ». Le Larousse propose comme traduction : “battage publicitaire”, “publicité monstre” ou encore “bla-bla”. La voiture autonome en a été victime, mais nous avons passé la crête de la vague. Alors, où en est-on ?
Evaluative Study Explores Vehicle Lane-Changing Strategies Using Game Theory evrimagaci.org Feb. 10, 2025, 12:13 p.m.
On busy highways, the act of merging can often feel like a navigational chess match, but researchers have now studied the strategies at play within these scenarios, particularly focusing on ramp vehicles changing lanes. A recent study published on May 5, 2025, delves deep using evolutionary game theory, transforming the way we understand vehicle interactions as they merge onto main roadways.
Automobile : les logiciels au cœur de la création de valeur www.capgemini.com Feb. 9, 2025, 2:53 p.m.
Le logiciel occupe désormais une place centrale dans l’automobile, de la conception à l’utilisation du véhicule. Pour un secteur historiquement basé sur l’ingénierie mécanique, cette révolution impacte l’organisation des constructeurs et tout leur écosystème : équipementiers, partenaires et clients.
Automobile : une expérience client repensée dans ses moindres détails www.capgemini.com Feb. 9, 2025, 2:52 p.m.
Dans un secteur automobile en constante évolution, l’expérience client est devenue un levier stratégique pour les constructeurs automobiles, qui doivent, encore plus aujourd’hui, comprendre leurs clients pour développer des stratégies d’ultra-personnalisation tout au long du parcours d’achat.
Quel avenir pour la mobilité technologique après CES 2025 ? www.tech-generation.fr Jan. 13, 2025, 7:55 a.m.
Cette année, le célèbre salon a révélé des absences notables parmi les constructeurs automobiles américains et européens, laissant place à de nouveaux venus principalement originaires de Chine. Cela nous incite à nous interroger : la domination occidentale est-elle en déclin au profit de nouvelles puissances économiques sur la scène technologique mondiale ?Dans le West Hall de Las Vegas, généralement bourrés de technologies autour des véhicules, une ambiance plus clairsemée s’est dégagée cette fois-ci. Même si Toyota a attiré l’attention avec l’inauguration de sa Woven City, l’absence de nouveaux véhicules électriques marquants a suscité des interrogations. Est-ce que cela pourrait être un signe d’une réorientation stratégique de l’industrie automobile ?
Durabilité : le nouveau paradigme de l’industrie automobile www.capgemini.com Dec. 22, 2024, 4:53 p.m.
Sous la pression croissante des exigences environnementales et réglementaires, l’industrie automobile est en pleine mutation. Décarbonation des processus, nouveaux modèles économiques, économie circulaire : le secteur doit repenser ses pratiques, ses produits, ses services, pour contribuer au développement de la mobilité durable. Ces nombreux défis exigent une prise de conscience rapide et le déploiement d’actions concrètes.
Pris entre le marteau et l’enclume fr.linkedin.com Dec. 15, 2024, 2:41 p.m.
Dans une voiture traditionnelle à moteur thermique, le nombre de semi-conducteurs se situe entre 300 et 1 000, tandis que, pour une voiture électrique, ce chiffre dépasse facilement les 3 000. Selon les experts, la valeur des semi-conducteurs intégrés dans une voiture électrique atteignait 541 dollars en 2022 et devrait grimper à 912 dollars d’ici à 2028. C’est pourquoi les fabricants européens envisagent l’avenir avec optimisme, notamment sur le marché chinois.
Le coup de génie de Mercedes : la marque supprime les freins de nos voitures et les remplace par un système innovant logé dans nos moteurs celinepina.fr Dec. 12, 2024, 1:29 a.m.
Mercedes réinvente le freinage pour les véhicules électriques avec son système "in-drive brakes". Depuis les débuts de l'automobile, le freinage a connu de nombreuses évolutions, tout en restant au plus proche de la roue. Avec son nouveau système intégré directement dans le moteur, aussi nommé "in-drive" (ou "in-drive brakes" pour… - Le French Style by Céline
Panasonic and Arm partner to ‘standardize’ software-defined vehicles roboticsandautomationnews.com Dec. 7, 2024, 1:58 p.m.
The two organizations share a common vision for creating a software stack with the flexibility to meet the current and future needs for automotive and have aligned on this through their active participation in SOAFEE, an industry-wide initiative that is driving greater collaboration in standardized software development across the automotive market.
Owner Reports $1,300 Bill After Missed Updates On Lucid Air neefina.com Dec. 7, 2024, 1:54 p.m.
This owner was directed to bring their Lucid Air to a service center to receive the missing updates, and that’s when the trouble started. “Got a call today that the telematics module in the car is not communicating with the server, and they cannot repair/flash/update it even at the service center, it has to be replaced. It is also not a warranty item, it is roughly $1400,” read the post. The user then asked if anyone else had faced the same problem.
Enhanced Computing Power Essential for SDV www.wardsauto.com Dec. 7, 2024, 1:53 p.m.
Modern vehicles increasingly rely on high-performance computing systems, such as powerful system-on-chips (SoCs) to manage complex applications like autonomous driving, advanced driver assistance systems (ADAS), in-vehicle infotainment systems and connected vehicle services. These systems require immense computational power, which is often provided by specialized hardware accelerators such as GPUs, NPUs and FPGAs.
Software Defined Vehicles events.futurebridge.com Dec. 7, 2024, 1:21 p.m.
Software-Defined Vehicles (SDVs) are integrating advanced software solutions with traditional automotive hardware, creating new possibilities for the industry. This webinar will address the current state of SDVs and explore the future opportunities they present for automotive leaders.
Developing software-defined vehicles www.sae.org Dec. 3, 2024, 3:13 a.m.
The most powerful capability is the holistic approach of the digital enterprise to create digital twins in the automotive industry. The comprehensive digital twin represents all aspects of today’s vehicles: software, electronics, mechanical and electrical wiring systems. It becomes possible to predict the performance of the production unit and the products themselves, both during development and then across a vehicle's lifetime. Comprehensive digital twins ensure OEMs produce what customers expect in terms of individualization and drive concepts.
Ampere : une année de révolution électrique au cœur de Renault Group www.renaultgroup.com Nov. 8, 2024, 6:05 p.m.
Dès février 2024, Ampere s’est imposé comme un acteur innovant sur le marché des véhicules électriques, alors que Renault Scénic E-Tech electric remportait le prestigieux prix de « voiture de l’année ». Un véhicule 100% électrique développé sur la plateforme AmpR Medium et assemblé au sein d’ElectriCity, le pôle industriel d’Ampere situé dans le nord de la France. Cette distinction par le jury COTY lors du salon international de l’automobile de Genève a confirmé la capacité d’Ampere à produire des véhicules attractifs et compétitifs sur le marché européen.